Årets första julbak

Datum: 2011-12-18 Tid: 10:40:41
Torsdagen den 8 december

Då var man ledig igen då =) Härligt! Då passar jag på att åka till Mobackes och Lilla K med min vän Lotta. Käkade lunch och satt och pratade så tiden rann iväg i vanlig ordning.

Köpte en massa smått och gott på blombutiken "Mobackes" som jag ska använda som lite julpynt till ett blomarrangemang inne och ev så blir det ett ute också. Det är ju så roligt att pyssla och göra det fint hemma.

Hämtade sedan upp mamma så åkte vi på Dollar där jag köpte fryspåsar, smörpapper mm till bakningen i eftermiddag. Nästa stopp blev Kvantum där jag handlade en massa ingridienser till bakningen.

När jag kom hem så satte jag igång direkt med storbaket.

Började med klassiska lussekatter.







Hann även med att baka några pepparkakssnittar, som blev riktigt lyckade i stället för de vanliga klassiska pepparkakorna.



Bakade självklart den saftiga och underbart goda saffranskakan à la Leila. När denna ska serveras kan man sila över lite florsocker på toppen.



Saffranskaka á la Leila:

3 st ägg
2.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl mjölk
0.5 g saffran
3.5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
smör och kokosflingor till formen florsocker till pudring av kakan

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.

3. Smält smöret tillsammans med saffran, rör i mjölk, blanda det med äggsmeten.

4. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.

5. Smöra och bröa en sockerkaksform med smör och kokosflingor. Fyll med smeten.

6. Grädda kakan i mitten av ugnen i 25-30 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.

7. Låt kakan svalna något och stjälp sedan upp den på en tallrik eller ett brödgaller.
Pudra över florsocker vid servering.


Lite julgodis hann jag också med ;)



Perfekt julgodis med söt choklad och syrlighet från lime/citron

Snöbollar:


200 g vit choklad
2,5 dl kokosflingor
1.5 msk pressad lime eller citron

Garnering:

Kokosflingor, strössel el florsocker.

Gör så här:

1. Smält chokladen, i vattenbad.

2.  Blanda chokladen med kokosflingorna och citronsaften. Smaka av med citronsaften så att du får den smak du vill ha.

3. Ställ smeten svalt och låt den svalna en stund - men inte så länge att smeten hinner stelna helt. Smeten ska vara lite halvfast så att man kan forma kulor av den.

4. Forma kulor, rulla med händerna. Rulla kulorna antingen i kokosflingor, strössel eller pudra med florsocker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback