Morgonträning el kondition efter styrketräning

Datum: 2010-05-25 Tid: 12:33:08

Att träna på morgon för att bränna mest med fett har man ju alltid hört talas om och läst. Speciellt för dem som vill bli av med det där "sista fettet" på kroppen och definera musklerna. Eller för dem som vill ha en effektiv viktminskningsmetod.

Om du äter din sista måltid klockan halv åtta på kvällen och frukost klockan halv åtta på morgonen. Då har du haft 12 timmars sömn utan någon form av mat. Kroppen har då använt glykogenet till olika kroppsfunktioner och återhämtning under natten.

Morgonen är den bästa tiden på dagen att bränna fett istället för kolhydrater. Det är då din främsta energikälla, glykogenet är på lägst nivåer. Eftersom dina glykogen-nivåer är låga så måste kroppen hämta energi från sin andra energikälla som är "kroppsfettet". Normalt bränner du fett andra tider också men till största delen använder du dig av ditt glykogen.

Men för folk som är som är lika morgontrötta som mig och inte orkar kliva upp klockan 06.00 för att ta sin 1 timmes promenad så finns det andra alternativ. Och dem har jag tagit till vara på nu, speciellt då jag har ont i min fot och inte kan vara ute och gå. Det är att köra konditionsträning direkt efter ett styrketräningspass. Då har du redan förbrukat dina glykogen-nivåer och kan ge
nom konditionsträning börja bränna ditt kroppsfett.

(Jag kör alltid kondition efter mitt styrketräningspass, minst 35 min varje gång.)

Enligt tidigare studier har man visat på att träning på morgonen förbränner 250% mer kroppsfett än träning vid andra tider.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback