Recept på Morotsbröd

Datum: 2010-03-02 Tid: 21:37:01

Lovade min kära och fina kompis Helena att lägga ut mitt recept på morotsbröd.

Så här kommer det.

MOROTSBRÖD:

50g jäst
4½ dl vatten (37 grader)
1 1/4 dl filmjölk
1/2 dl flytande margarin
2 msk socker
2½ tsk salt
1½ dl havrekli
1 kg mjöl
5 dl rivna morötter
1 ägg till pensling

Smula ner jästen i en bunke och häll i det 37 gradiga vattnet så att jästen löses upp.
Blanda i resten av ingridienserna och knåda så att du får en fin deg som släpper från kanterna i bunken.
Baka ut degen till en stor limpa el två mindre och lägg på en plåt täckt av bakplåtspapper. Låt jäsa under bakduken i ca 40 min.
Pensla brödet med uppvispat ägg och grädda det sedan i ugnen i ca 30-35 min på 225 grader.

Sen är det bara att njuta av det mumsiga och goda, nybakade brödet.


Kommentarer
Postat av: Lena

Det verkar gott, kanske man skall prova :)

2010-03-03 | 00:11:27
URL: http://lenapebbles.blogg.se/
Postat av: Sara

Hej vännen!

Vi hade de bra i Sthlm. Hotellrummet var fint men tror du man fick sova nå eller???!!! Hade rum ut mot Kungsgatan, alldeles vid Chaplins och där var de livat varje natt. Så mellan kl 02-04 var jag vaken dom nätterna vi sov där. Frukosten var inte heller så bra om jag får säga mitt. Näe, tacka vet jag Clarion Hotel Stockholm :)



Musikalen var jätte bra!!! Jag skrattade så tårarna rann. Ni MÅSTE se den!!! Rolf Lassgård är för jävla bra!



Shopping? Räknas 4 påsar te som shopping? :p



Kramar!!

2010-03-03 | 10:41:58
URL: http://boddanslilla.blogg.se/
Postat av: helena

tack för receptet fina du =) ska jag baka ikväll eller i helgen. =) kraamen

2010-03-03 | 17:08:45
URL: http://flowernena.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback