Torsdag = Storbak

Datum: 2009-05-09 Tid: 00:04:53
Torsdag innebar en massa bakning, det var länge sen jag bakade nu. Så jag tänkte att då slår jag på stor den här gången när jag ändå hade lovat Magnus att baka något som han kunde ta med sig sista dagen på hans praktik.
Så vi kavlade upp ärmarna och körde igång, det är ju mysigt och roligt att vara två i köket, hjälpas åt lite.

Det blev kärleksmums, Ananaspaj, Digistivekaka med choklad/dajm överdrag, Dumlekakor och kladdkaka med mini marshmallows med mariannefluff.

Ojojojoj så gott allting blev!!!

Ananaspaj:

Ingredienser
Pajdeg:
150 g smör
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Fyllning:
1 ägg
2 dl crème fraiche
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 liten burk krossad ananas


Gör så här

Blanda samman smör, socker, vetemjöl och bakpulver till en deg och tryck ut i en pajform. Blanda ägg, crème fraiche, socker och vaniljsocker. Låt ananasen rinna av ordentligt och blanda ner den i smeten. Häll sedan fyllningen i pajskalet (ingen förgräddning alltså) och grädda pajen i mitten av ugnen, 175 C, ca 40 minuter.

Servera med vaniljglass.

 

Dumlekakor:

Ingredienser ca 20 st
200g smör
1 dl socker
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver
10 dumlekolor el 20 mini dumlekolor
20 nobless

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader.
Jobba ihop smör, socker, mjöl och bakpulver med händerna el en matberedare.
Låt stå och svalna en stund, rulla degen sedan till ca 20 st små bollar och lägg i bak/kakformarna.
Stick ner en halv dumle el en hel mini dumle i varje kaka.
In i ugnen i ca 10-15 min.
Ta ut dem och lägg direkt på en nobless på varje kaka så att de får smälta.



Marshmallows-kladdkaka med Mariannefluff:

Ingredienser
4 msk kakao
1.5 dl mjöl
3 dl socker
2 ägg
en nypa salt
100g smält smör
mini marshmallows

3dl vispgrädde
en påse mariannekarameller

150 grader i 35 min

Gör så här

Rör ihop alla ingredienserna och bre ut i en form och in i ugnen i ca 35 min på 150 grader.
Krossa Mariannekaramellerna.
Häll grädden i en kastrull och värm upp, den får inte koka. Häll i Mariannekrossen och låt den smälta ihop med grädden.
Ställ in gräddblandningen i kylen i minst 6 tim, vispa den sedan till ett fluff.





Magnus krossar Marianne ( i en plastpåse) med en kavel......

Kärleksmums:

Ingredienser
kakan:
150 g smör
1 ½ dl mjölk
3 ägg
3 dl socker
1 msk vaniljsocker
3/4 dl kakao
2 tsk bakpulver
4 dl mjöl

Glasyr:
75 g smör
3/4 dl kaffe
1/2 dl kakao
1 ½ msk vaniljsocker
5 dl florsocker

175 grader i ca 20 min

Gör så här

Sätt ugnen på 175 grader. Smöra o bröa en långpanna el använd bakpapper.
Smält smöret, häll i mjölken och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda de torra ingredienserna noga i en bunke. Tillsätt smör/mjölk blandningen och blanda till en jämn smet. Häll i smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i ca 20 min.
Glasyr: smält smöret i en kastrull, tillsätt alla torra ingredienser och blanda väl.
När kakan är klar, ta ut den och låt den stå och svalna ett tag innan det är dags att bre ut den härliga glasyren över kakan och avsluta med att strö kokosflingor över.



Daimchokladkaka med digistive

Ingredienser
Botten:
15 digistivekex
50-75 g smör

Kaka:
125 g smör
2 ägg
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
½ dl kakao
1 krm salt
2 dl mjöl
2 msk kaffe kallt
50 g daim

Gör så här

Mixa kexen till ett fint pulver, smält smöret och blanda det med kexpulvret. Bre ut degen/smeten i en pajform. In i ugnen i ca 10 min på 175 grader.
Smällt smöret, under tiden rör du ihop ägg, socker, salt, mjöl tillsätt sedan kaffe, det smälta smöret och daimen som du krossat.
Häll över det på den svala kexbotten.
Och grädda sedan hela kakan igen i ca 50 min på 175 grader.

Servera med vaniljglass el kanelglass el lättvispad grädde.



När vi hade bakat klart allting, så kröp vi ner i sängen och kollade på film samtidigt som vi hade ett litet smakprov på våra bakverk ;) Lite av varje, så vi vet vad vi bjuder på imorgon.
Mmmmmmm så gott allting var!
Hoppas att Magnus arbetskollegor kommer att tycka detsamma......


Kommentarer
Postat av: Lady Gagas fanblogg

jätte fin design måste jag säga.

2009-05-10 | 08:33:42
URL: http://pokerfacegaga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback