En effektiv måndag

Datum: 2009-06-17 Tid: 21:29:49
Var kanske inte uppe med tuppen idag heller, det behöver man inte när man är ledig tycker jag. Om det ändå regnar och är kallt ute så är det mysigare att ligga omslingrade i sängen och mysa, sova.
Efter frukost så satte jag mig i köket, framför symaskinen och sydde klart mina kuddöverdrag till soffan, det blev 4 st till, så nu har jag 5 kuddöverdrag. Och snygga blev dem, shit vad jag är duktigt. Nu kan jag förstå varför jag fick så bra betyg i syslöjd (VG). Medans jag gjorde det, så fixade Magnus med däcket, någon ventil på däcket har gått sönder så vi måste köpa nytt.

Åkte och käkade lunch på Mobackens trädgårdscafé, Lilla K,  supermysigt ställe med god mat. Men dyrt för att ligga i Bollnäs, men jag kan hellre betala dyrt för grym fika/mat i stället för skitfikat/lunchen de har på stan eller på Rengården. Halvfabrikat och bläääää.....
Jag åt en hälsotallrik med kyckling och en annat massa gott och Magnus åt buffé, mycklet trevligt. han började med tomatsoppa, som var så god. Sedan blev det laxpaj med en god sås, mmmm!
Tänkte på stackars mamma och hennes kollegor som stog ute i kylan/regnet och jobabt, så vi köpte med oss en påse med "polkaskorpor" och svängde förbi dem med. verkade uppskattande! Lite roligt att kolla vad det har för smått och gott och sälj
er på cafét, det finns lakritskorpor, polkaskorpor, vanilj/hallonskorpor mm, lemoncurd, olika tesorter, mm.



 



Var förbi mormor och hennes man Harald och tog en fika och snackade lite innan det var dags att åka och handla mat, se till att maten står på bordet tills päronen kommer hem.


 

Idag var det våran tur att laga middag eftersom mamma och pappa jobbar. Då fick det bli utbankad fläskfilé med ugnsgrönsaker (potatis, morötter, lök, majskolvar) serveras med en stor grön sallad, chilibea mm.
Magnus och min special!
Helena kom också förbi på middag efter jobbet, vet att hon älskar när jag lagar detta.



Sedan var husmor igång igen, Jag! Var ute och hämtade rabarber, jag hade nämligen bestämt mig för att koka, göra egen rabarbersaft. Jag vet lite "tantvarning" men åh så gott. Hade tidigare under dagen lånat en "saftmaja" utav mormor. Hur smidigt var inte det då? Hur lätt som helst, efter ca 2 tim kokande så var det klart. Lite rabarber, citroner, vatten och lite socker så blev det supergod saft!



Så passade jag även på att göra en rabarberpaj (fick hjälp av min älskling) slipper jag få smör och skit under naglarna, degen ska helst knådas för hand =) Hatar att ta i smör, blir fett och äckligt på händerna.

Linda´s SmulRabarberpaj
Kokade först av rabarberna med lite socker så det blir lagom söta. Sedan gjorde jag en smuldeg utav 75g smör, 4 msk socker och 2-3 dl mjöl. Så la jag det i botten i en pajform och hälde därefter ut rabarberna och avslutade med att smula över lite deg som sedan flyter ut över hela pajen när den är i ugnen. Ca 30 min på 175 grader.
Serverade det med Sia´s vaniljglass....Mmmm så gott det blev!



Var och hälsade på farbror Niklas och hans familj också, tog en fika med dem och snackade lite skit innan vi körde hem Helena till Arbrå för att sedan åka hem och softa igen.

Kommentarer
Postat av: helena

jaa jag älskar din mat =) synd att jag missa din paj men sommaren är inte slut än ;)

hihi

2009-06-17 | 22:30:07
URL: http://flowernena.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback