Kokos/Vanilj Muffins

Datum: 2009-01-18 Tid: 00:52:07
Vet att jag inte ska skriva om sånt här sött och gott, men det ska ju finnas lite gott och blandat på min sida, bra att spara om man någon gång skulle bli sugen att baka något gott till speciella tillfällen.
Hittatde nämligen ett recept idag på muffins som lät väldigt smarriga....tänkte dela med mig av det till er.
Det luktar ju så gott med nygräddade muffins...och varje dag när jag är ute på min morgon powerwalk så går jag förbi "Muffinsfabriken" där de har gigantiska muffins i alla olika smaker man kan tänka sig.Lite jobbigt att gå förbi där varje dag, det är tur att man har karraktär =)



12 st kokos- och vaniljmuffins

5 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
3-4 dl strösocker
3 ägg
150-200 smält lättsmör
1 dl vaniljyoghurt
1 dl mjölk
4 tsk vaniljsocker eller 1 vaniljstång och två tsk vaniljsocker
1-2 paket riven kokos (minst 300 gram)
Vackra muffinsformar

Fyllning:
50-100 g lättsmör
1-2 dl florsocker/vanlig socker
1 tsk vaniljsocker
100 gram kokos

Sätt ugnen på 200°. Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver och kokos. Vispa socker och ägg pösigt. Smält smöret på låg värme och dela vaniljstången på mitten. Se till att få ut varenda litet frö från vaniljgstången och höll i det i smöret. Låt det smälta helt tillsammans med vaniljen. Höll i mjölken och yoghurten och vispa försiktigt. Häll ner smörsmeten i mjölbunken och vispa.
Gå nu över till fyllningen. Blanda vaniljsocker, smör, socker och kokos i en liten bunke och vispa det ordentligt så fyllningen blir jämn och hyfsat slät.
Ställ ut de vackra muffinsformarna på två plåtar, muffinsen behöver rejält med utrymme när de växer till sig i ugnen.
Tag en sked och lägg i en lagom stor klick fyllning i muffinsen. Tryck sedan ner fyllningen så den knappt syns i muffinssmeten.
Grädda i ungen i 10-15 min på 190-200 grader beroende på storlek på muffinsen. Se till att de är kladdiga när du tar ut dem och låt de sedan svalna. 

Hoppas det ska smaka!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback