Choklad/Kokos-kakor

Datum: 2009-01-13 Tid: 17:38:03


Åh hur goda ser inte dessa kakor ut...Mmmm mums...Men inget för mig, eftersom jag går på diet. Men titta och drömma sig bort det har ingen förbjudit mig att göra. Tänkte att jag skulle dela med mig av dessa kakor och hoppas att någon annan bakar dem och säger vad det tycker. Funderar nämligen på att bjuda på dessa på min 26 års dag, shit det är inte så långt kvar tills dess, eller det är det väl igentligen men ändå inte. Letade lite matrecept på nätet och då dök detta upp, tänkte att jag lägger ut det här så har jag det sparat tills den dagen då jag fyller år. För då ska Linda få äta socker igen, fast bara en dag, jag lovar!
Än så länge går det fortfarande bra med sockerförbud och all träning, klart att man har lite sug ibland men då dricker jag hemmagjort bubbelvatten med citronskivor i el knapprar på några morötter, apelsiner är också bra, de är ju så goda nu.

Nog om mig, här kommer receptet:

Den här kakan är en god blandning mellan chokladbrownie
och kokoskaka. Den är mäktig, så skär i små bitar.



4 stägg
5 dlströsocker
2,5 dlsmör, smält
5 dlvetemjöl
8 mskkakao
3 tskvaniljsocker

Kokostäcke:

0,75 dlsmör, smält
1,5 dlvispgrädde
3,5 dlljus sirap
7,5 dlkokos

Gör så här:
sätt ugnen på 175 grader, klä en ugnslångpanna med smörpapper.
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda alla torra ingridienser och rör ner det tillsammans med det smälta smöret i ägg och socker-smeten. Bred ut i pannan, och grädda kakan i 15 min (mitt i ugnen)

Blanda samman alla saker till kokostäcket i en kastrull. Låt sjuda under omröring i 5 min.

Fördela kokostäcket jämt över kakan och sätt in i ugnen igen och grädda i ytterligare 15 min el till kokostäcket är gyllenebrunt. Låt svalna helt innan den skärs upp i bitar. Kakan går att frysa....
Nu är det bara att snaska i sig....och säg vad ni tycker =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback