Torsdag....Äntligen dags för medicinering

Datum: 2011-04-08 Tid: 09:57:14
Idag fick jag äntligen pencilin utskrivet av läkaren, vilket var på tiden efter 5 veckor av influensa, förkylning, bihålor mm. Längtar tills den dagen kommer då jag känner mig frisk, ingen snuva, inget snorande, ingen hosta, ingen hes röst, inga ömmande kinder/huvud/käkar mm.

Vad har jag gjort idag då? Inte alls mycket då jag inte varit på topp. Har mest suttit i soffan och kollat på film, serier och sytt mitt nya löshår.
När Magnus hade slutat jobba så åkte han till pappas verkstad och tvättade våran bil och bytte till sommardäck. Så att bilen känns fräsch nu när vi ska åka till vårat andra hem, Stockholm över helgen.

Filmerna jag såg heter "Till det som är vacker" och "Tusen gånger starkare".



Om filmen:
Katarina är 20 år och från Göteborgs utkant. Hon vinner av en slump två biljetter till en premiär på Konserthuset. Katarina har aldrig varit på en klassisk konsert förut men till både sin och sin killes stora förvåning drabbar musiken henne rakt i hjärtat. Katarina lyckas ljuga sig till ett jobb på Konserthuset som receptionist, hon förälskar sig i den högkulturella världen och inleder en relation med den gifte dirigenten Adam. I en önskan att skapa sig en ny identitet, långt borta från sin fula förort, gör Katarina nu allt som står i hennes makt för att få stanna i den nya världen.

Så tyckte jag:
En bra och gripande film med bra handling och mycket bra skådespelare. En stark film som berör, mycket sevärd.

+++++





Om filmen:
Signe är en blyg 15-årig tjej och i hennes klass är det de stökiga killarna och den populära Mimi som styr. När den nyinflyttade Saga börjar i klassen sker dock en förändring, hon bryter mot de oskrivna lagarna om hur tjejer bör agera. Till en början beröms hon av lärarna för att hon tar för sig och är stark, jämfört med de andra tjejerna, men då de följer hennes exempel utbryter kaos.

Så tyckte jag:

Man känner igen sig en del sen man själv var liten och gick i skolan. Grupperingar, killarna som alltid ska ta plats, mm. Den här borde alla skolor få se =) Bra budskap!

+++

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback