Hemmafru idag

Datum: 2011-12-20 Tid: 21:42:06
Lördagen den 17 december

Igår kom det en installatör från Canal digital och installerade allting hos oss. Vilken skillnad på bild det blev, att vi inte har gjort detta innan?

Idag är jag ledig, känns riktigt bra efter att ha jobbat fem dagar i sträck. Hade tänkt att ta på mig extrapass både lördag och söndag. Men kände att jag behövde lite ledigt, lite tid att fixa här hemma, baka klart det mesta osv.
Magnus jobbar både lördag och söndag, stackaren.....

När jag hade käkat frulle så fick jag besök av röris och pappa. Pappa skruvade upp duschväggar mm medans röris fixade så att duschen och toaletten har vatten, äntligen!!!! Snart är vårt badrum på övervåning klart =)

Själv så placerade jag mig i köket framför spisen, där jag gör mig riktigt bra ;)
Idag ska jag nämligen baka igen.....



Mjuk pepparkaka

150 g smör
3 ägg
3 1/2 dl råsocker
4 dl vetemjöl
2 1/2 tsk bakpulver
2 msk pepparkakskrydda
2 dl filmjölk

Gör så här:

1. Smält smöret.

2. Vispa ägg och socker luftigt, gärna med elvisp.

3. Blanda mjöl, bakpulver och pepparkakskrydda i en skål, och häll sedan ner blandningen i äggsockersmeten.

4. Tillsätt smör, filmjölk och lingonsylt. Rör om!

5. Häll i en smörad och bröad form, grädda i nedre delen av ugnen i drygt 50 minuter, till kakan känns lagom torr.




Nutella Cookies

2.5 dl Nutella (en burk)
1.5 dl socker
2.5 dl mjöl
1-2 ägg

Gör så här:

1. Blanda alla ingridienser (ha först i ett ägg och rör om, om smeten fortfarande känns hård kan man ha i ett ägg till).

2. Rulla små bollar och lägg på en plåt med bakplåtspapper.

3. Platta till dem med botten av ett glas.

4. Sätt in plåten långt ner i ugnen och grädda dem på 175 grader i 6-8 min.



Saffrans cookies

1 kuvert saffran
1 tsk hett vatten
100 g smör
2 1/2 dl socker
1 msk vamiljsocker
1 dl solrosolja
4 1/2 dl mjöl
1/2 tsk hjortronsalt

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 150 grader

2. Blanda saffran och vatten

3. Vispa smör, socker, vaniljsocker, saffran med en elvisp i 5 min. Tillsätt oljan då och då.

4. Blanda mjöl och hjortronsalt, blanda ihop allt.

5. Rulla till kulor och lägg på en plåt.

6. Grädda i 12-15 min, de ska ej få färg




Knäck

1 1/2 dl socker
1 1/2 dl sirap
3 msk smör
1n1/2 dl grädde
50 g hackad mandel
3/4 dl ströbröd
1/4 tsk bakpulver

Gör så här


1. Blanda socker, sirap, smör och grädde och koka sakta tills knäcken har blivit seg och fast.

2. Gör ett dropprov, häll i lite smet i ett glas med kallt vatten, stelnar smeten så är den klar.

3. Ta av kastrullen och rör ner hackad mandel och bakpulver.

4. Skeda över smeten i små formar och förvara svalt.




Bounty bollar


50 g smör
1/2 dl sirap
1/2 dl florsocker
2 dl grädde
1 påse kokosflingor
200 g ljus block choklad

Gör så här:


1. Blanda smör, sirap, florsocker och vispgrädde i en kastrull.

2. Låt koka i 5-8 min, tills smeten blir seg. Tillsätt då kokos och låt smeten svalna.

3. Rulla dem till små bollar coh lägg dem på ett bakplåtspapper. Låt stå kallt i ca 1 tim.

4. Smällt choklad och doppa sedan bollarna.



Lindas Kavring

6 dl filmjölk
4 dl mörk sirap
2.5 msk bikarbonat
4 dl mjöl
8 dl rågsikt
1 tsk salt

Detta recept är till 2 st limpor.

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 180 grader

2. Smörj 2 st formar (med vetemjöl el ströbröd)

3. Blanda alla torra ingridienser i en bunke.

4. Rör ner filmjölk, sirap och blanda ihop till en smet. Smeten ska påminna om sockerkakssmet.

5. Häll upp i formar, 3/4 delar av formen ska täckas.

6. Grädda i nedre delen i ca 60 min.



Saffranstryffel

200 g vit choklad
1 dl vispgrädde
1/2 g saffran
1 msk honung
florsocker

1. Hacka choklad och lägg i en skål.

2. Koka upp grädde, honung och saffran, häll sedan i chokladen. Rör om allt tills chokladen har smällt.

3. Låt stå kallt, så att smeten stelnar.

4. Rulla sedan små bollar och rulla dem sedan i florsocker.



Till middag så lagade jag hasselbackspotatis med helstekt fläskfilé med 2 olika såser.



Till kvällen så myste vi nere i vår gillestuga, tände en brasa och en massa ljus. Och myste ner oss i soffan och tittade på film. Vi såg filmen "Kyss mig".



Om filmen:

Mia och Frida, båda i 30-års åldern, möts för första gången på deras respektive föräldrars förlovningsfest. Mias pappa Lasse och Fridas mamma Elisabeth ska gifta sig. Nu ska döttrarna från deras tidigare äktenskap äntligen träffa varandra. Lasses dotter, Mia, är nyss hemkommen med pojkvännen Tim och de planerar för fullt sitt bröllop. Trots den komplicerade familjekonstellationen uppstår starka känslor mellan Mia och Frida som inte går att stoppa. KYSS MIG är en storslagen och romantisk kärlekshistoria som får oanade konsekvenser för alla inblandade.

Så tyckte jag:
Det var länge sedan jag såg en riktigt bra svensk drama. Den här var mycket bra, bra handling och grymma skådisar. Underbar och gripande historia.
Mycket sevärd!

+++++

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback