Fredagsmys och fotboll

Datum: 2010-09-04 Tid: 11:31:14

Igår kväll så blev det tacos framför tv´n med älsklingen och pappa. Sedan ställde jag mig i köket igen och bakade lite, jag hade hittat tre nya recept som jag var tvungen att prova. Lite gott till kvällen! Det blev ingen film för våran del idag, jag hade glömt att det var fotboll på tv´n. Sverige mot ungern (EM-kval), viktigt, viktigt! Sverige vann!!! Så det blev fotboll och lite fredagsmys hela kvällen. Eftersom pappa ska upp kl 03.00 i natt för att åka till Mallis så fick det bli sovdags i skaplig tid.

Jag bakade bla "kolarutor med mjölkchoklad", "Kladdkaka med kokosbotten" och en "äppelkaka med special k".

KLADDKAKA MED KOKOSBOTTEN

Kokosbottnen:
50g rumsvarmt smör
2 ägg
1½ dl socker
200 g kokosflingor
1 tsk vaniljsocker

Kladdkakan:
100 g smör
2 ägg
3 dl strösocker
1½ dl vetemjöl
5 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

Så här gör du:
1. Sätt ugnen på 150º.
Smörj och bröa/mjöla en form som är ca 25 cm Ø.

2. Vispa ihop alla ingredienserna till bottnen med en elvisp.
Tryck sedan ut smeten i ett jämnt lager i formen.

3. Gör smeten till kladdkakan. Smält smöret och låt det svalna medan du vispar ägg och socker pösigt.

4. Rör ner det smälta smöret i äggsmeten.
Blande de torra ingredienserna och vänd ner dom.

5. Häll chokladsmeten ovanpå och sprid ut även den i ett jämnt lager.

6. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter.
Kakan ska vara lite "lös".
Låt svalna helt, gärna i kyl innan servering.

  

ÄPPELKAKA MED KELLOGS SPECIAL K

Innehåll:
5 äpplen
kanel
socker

Skala och skiva äpplena, stek dem sedan i en panna tillsammans med lite smör, kanel och socker tills de bli lagomt mjuka.

Smuldeg:
100 gr rumstempererat smör el marg 
5 msk strösocker
2 tsk vaniljsocker
1-2 dl vetemjöl
3-4 dl K-special eller cornflakes
2 msk ljus sirap

Strö över smuldegen över de stekta äpplena

Grädda i ugnen på 200 grader i ca 25 min
Klar att servera med tex, vaniljglass el vaniljvisp

  
 


Jag är så avis på pappa som ska få åka till värmen, sola och bada......Hoppas att han får en underbar vecka på Mallis utan mig ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback