Trött, tröttare, tröttast

Datum: 2009-03-02 Tid: 14:05:37
Så känner jag mig idag. Är helt slut, skulle kunna sova ett helt dygn efter den här arbetsveckan, men det går ju inte. Söndag klockan 02.30 somnade jag efter att ha kommit hem från videoinspelningen, tog en taxi hem, det var sjukt kallt ute, mycket fyllskallar osv, känns tryggt att få skjuts då ända fram till dörren och att taxichauffören stannar tills de ser att man kommit in i porten.

Sov till klockan 09.30 då var det upp och packa, bestämde mig nämligen för att ta flyget upp till Luleå och hälsa på min älskling. Flyget går 14.15, så jag kände mig ganska stressad, packade, käkade frulle, duschade och fixade till mig, var klar strax efter 12.00 (rekord för mig) Sen så då blev det t-bana in till centralen, byta till arlanda express och sen kunna pusta ut när jag väl gått igenom säkerhetskontrollen inne på arlanda,  efter att det har både pipit om mitt halsband och mina stövlar, men sedan sjunka ner på en flygstol, sluta ögonen och sedan vakna upp 1 tim senare i kalla och snöiga Luleå. Och mötas av min underbara pojkvän som stog där och väntade på mig....Åh så skönt att äntligen på pussa honom igen.....



På vägen till Magnus studentlya stannade vi till på Ica Kvantum och handlade lite mat till veckan, nu när han ändå fått låna en bil.
När vi kom fram så lagade vi tacos, riktig söndagsmat tycker jag, sitta framför tv´n och kolla film och äta gott hela kvällen.
Ikväll blev det två filmer, Rallybrudarna och Australia.

Poster

Om filmen:

Recension Vi befinner oss i en litet samhälle, någonstans på den värmländska landsbygden. Det är 1960-tal. På dagarna serveras det kaffe på Eivors café, på kvällarna frontar Eivor själv dansbandet Roffes med Eivor. Det är en plats präglade av sin tid.


Mitt i vardagsidyllen befinner sig Ulla, spelad av Eva Röse. Hon arbetar som veterinärassistent, men drömmer om ett liv som rallyförare. En dröm som byns manliga invånare har svårt att acceptera, vilket även gäller Ullas egen pojkvän Kenta (Björn Bengtsson). Men hon vägrar ge sig, och letar sig ut i byn för att hitta en kartläsare (Marie Robertson) och än mer viktigt - en bil.


Så tyckte vi:

Rallybrudar" är en härlig inblick i de härliga färgerna, sminket och hårens 1960-tal. En mycket feelgood rakt igenom.
En skön film, soft att vila ögonen på, många komiska ögonblick

+++

http://lae.blogg.se/2008/june/  http://www.taksokare.se/rallybrudar.html  http://www.taksokare.se/rallybrudar2.html

Thumbnail Thumbnail Thumbnail
Thumbnail

Poster

Om filmen:

Handlingen i sig skulle kunna har varit skriven i Hollywoods golden days. Den mycket engelska ladyn Laura Ashley (Nicole Kidman i en roll som känns väldigt mycket Nicole Kidman) åker till Darwin under andra världskriget för att konfrontera sin man som äger ett stort land området i de norra delarna av landet. Väl där har maken mördats och hon själv får plötsligt ta över gården där även en halvaborginsk pojke Nullah (Brendon Walters) och hans familj figurerar. Inte minst är boskapsdrivaren Drover (Hugh Jackman) en viktig bricka i spelat när Ashley bestämmer sig för driva sin boskap till Darwin för att knäppa rivalen Carney (Bryan Brown) på näsan om militärens köttkontrakt.

så tyckte vi:

Ett mycket fint tema som rullar genom filmen är jämförelserna med "Trollkarlen från Oz". Här är de goda väldigt goda, medan de onda är väldigt onda, kvinnor är kvinnor och män är män. Speltiden prövar också tålamodet eftersom filmen berättas i episoder med flera "falska" slut. Lite väl lång kanske, hade kunnat sluta tidigare.
Vackra miljöer, vägjord och fin film.
Många gånger är det svårt att hålla tillbaka tårarna.

++++

Thumbnail Thumbnail Thumbnail

Thumbnail Thumbnail Thumbnail


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback