Låt Liza Marklund vara.......

Datum: 2009-01-12 Tid: 11:10:45


Börjar bli riktigt trött på författaren Monica Antonsson som lägger sig i Liza Marklund sätt att skriva böcker, att hon påstår att böckerna "Gömda" & "Mia" är påhittade historier från början till slut, eller att Liza blivit rejält lurad av Maria Eriksson som medverkat i boken. Och att de inte kan kalla boken för "Sann historia" utan det borde stå "baserad på en verklig händelse" osv. Bara för att det kanske går dåligt för Monica behöver ju inte hon slänga en massa skit på Liza för det, läg krutet på att skriva egna bra böcker istället.
Liza Marklund är en mycket bra författare, och bra skribent, så jag kan aldrig tänka mig att hon skulle göra detta medvetet. Stå på dig Liza, jag håller på dig! =)


Debatten rasar kring succéromanen "Gömda".

Författaren Monica Antonsson hävdar att berättelsen om den misshandlade huvudpersonen Mia är påhittad.

På Newsmill svarar nu Liza Marklund själv på kritiken:

- På "Gömdas" omslag står det dock att boken är "en sann historia". Mer korrekt hade varit att skriva "bygger på en sann historia".

"Gömda" handlar om en kvinna, kallad Mia Eriksson, som tvingas lämna Sverige och söka asyl i USA sedan hon misshandlats av sin fästman som hon fått en dotter tillsammans med i Sverige.

Berättelsen har nu kritiserats hårt. I boken "Mia - Sanningen om Gömda" hävdar författaren Monica Antonsson att boken bygger på förvrängningar av verkligheten och att "Mia" i verkligheten aldrig var i behov av skyddad identitet.


I ett inlägg på debattsajten Newsmill svarar nu Liza Marklund på kritiken. Hon medger bland annat att "Gömda" är "en djupt subjektiv bild av en hotad och misshandlad kvinnas helvete".

- Om människor genom undertiteln "En sann historia" har uppfattat att böckerna är korrekta ner i minsta detalj och känner sig lurade är jag uppriktigt ledsen för detta, skriver Liza Marklund.

Boken ges ut av Piratförlaget, som Liza Marklund är delägare i. I beskrivningen av "Gömda" på hemsidan står det att det handlar om "en gastkramade thriller direkt ur den svenska verkligheten".


Hon konstetarar att hon på rak arm kan bekräfta grundläggande fakta. Det handlar om att Mia misshandlades av sin fästman, att hon flydde till Chile och sen till sist fick asyl i USA.

- Trots detta påstår Monica Antonsson att "Gömda" och "Asyl" bygger på lögner från början till slut. Hon hävdar att jag antingen ljuger eller har blivit grundlurad av Maria Eriksson. För mig är hela denna situation helt bisarr, skriver Marklund.


Arbetet med "Gömda" började för 16 år sen, och händelserna som beskrevs var då ungefär tio år gamla. Hos vissa av de intervjuade var minnesbilderna luddiga.

- Men kan jag ha missat något? Kan jag ha glömt? Missuppfattat? Självklart, men jag kan inte peka på något sådant som varit avgörande i dagsläget. Och viktigare: Har Maria Eriksson ljugit för mig? Mitt svar är att jag aldrig har kommit på henne med en lögn.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback