GULDBAGGE VINNARE!

Datum: 2009-01-12 Tid: 22:20:48


Bästa manliga biroll: Jesper Christensen för rollen som Sebastian Pedersen i "Maria Larssons eviga ögonblick".

Bästa kvinnliga biroll: Maria Lundqvist, för rollen som Ann i "Himlens hjärta".

Bästa dokumentär: "Maggie vaknar på balkongen". Regi: Mark Hammarberg, Ester Martin Bergsmark, Beatrice Maggie Andersson.

Hedersbagge: Harriet Andersson.

Guldspiran: Georg Riedel.

Bästa manus: John Ajvide Lindqvist för manuskriptet till "Låt den rätte komma in."

Bästa regi: Tomas Alfredson för "Låt den rätte komma in."

Bästa manliga huvuroll: Mikael Persbrandt för rollen som Sigfrid Larsson i "Maria Larssons eviga ögonblick. "

Bästa kvinnliga huvudroll:
Maria Heiskanen för rollen som Maria Larsson i "Maria Larssons eviga ögonblick".

Biopublikens pris: "Arn - vid rikets slut."

Bästa film: "Maria Larssons eviga ögonblick", producent Thomas Spenderup.



Mickael Persbrant bästa manliga huvudroll. Han har nominerats tre gånger tidigare i samma kategori. Och nu fick han äntligen sitt pris.
- Tack, jag blir väldigt glad naturligtvis. Jag har suttit ett antal gånger och väntat på den här. När jag inte har fått den har jag tänkt att det inte är så mycket med det här priset, sa Persbrandt under tacktalet.
Han fortsatte:
- Men nu när jag har fått den så blir jag väldigt glad, rörd och stolt. Jag vill framför allt tacka Jan Troell, som gav mig förtroendet och är en av anledningarna till att jag har valt det här yrket.



Bästa kvinnliga biroll: Maria Lundqvist, för rollen som Ann i Himlens hjärta.




Biopublikens pris gick till Arn.


Så vad tyckte jag om galan då....Väldigt stel och tråkig. Hade hoppats på lite flera uppträdande, kanske något musikuppträdande. Men visst var väl Johan & Björns Abba medly bra, bästa under hela showen, snygga klädder ;) Att de som killar kan dansa och gå i de skorna...när inte ens en anna fixar det. Deras parodi på filmen "Patrik 1,5" gjorde de också grymt bra, så sjuka.....då fick man sig ett gott skratt. Björn är ju bara för söt.
Tycker absolut att priset som bästa manliga huvudroll gick till rätt person, Persbrant är bäst och rätt biofilm vann, Arn som är otroligt bra. Hörde att det var en serie på gång, då har man något att se fram emot.
Något de borde byta ut är "priset", den där baggen är ju sååå ful, vem vill ha den där fula saken framme, el i bokhyllan. Hade jag fått en Guldbagge så skulle jag villa ha den framme, visa upp den, skryta för sina nära o kära. Men den där saken, sk Guldbaggen skulle åka in i garderoben och där skulle den få stanna.
Förstår inte heller hu filmen "Låt den rätta komma in" kunde få så mycket priser. Det är bland det sämsta film jag sett i svensk filmhistoria. Hur tänkte de? Men så är det alltid, allt som är konstigt och annorlunda det gillar folk och så får de en massa priser och vi vanliga Svensson fattar ingenting...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback